Viral marketing, het geheime ingrediënt

Sterke emotionele binding

Soms lijkt een videoboodschap vanuit het niets viral te gaan. Niets is meestal minder waar, een bedrijfsmatige video gaat niet zomaar viraal, er gaat een belangrijk proces aan vooraf. Er is een enorm verschil tussen een leuke commercial of een video met echt virale inhoud. Je zult jouw media aandacht moeten verdienen. Maar wat is nu het geheime ingrediënt dat ervoor zorgt dat jouw video viral gaat? Succesvolle viral marketing campagnes creëren een sterke emotionele binding door storytelling met de kijker. De video is inspirerend, grappig, verrassend of zelf schokkend. Hoe dan ook, de kijker kan niet anders dan de video delen met hun familie, vrienden en bekenden.   

Enkele virale ingrediënten zijn:

  • Herkenning
  • Emotie
  • Betrokkenheid
  • Synergie van concepten
  • De juiste sociale beïnvloeders benaderen
  • Communities aanspreken
  • Het juiste verrassingseffect verwerken

Eerst entertainen

Viral marketing vereist dat je als bedrijf eerst entertaint en pas later promoot. Zodra de kijker het gevoel krijgt naar een advertentie te kijken is de aandacht snel weg. Jouw boodschap zal dus heel subtiel verpakt moeten worden in een video die vooral een sterke entertainment waarde heeft voor jouw publiek.

Heb je een Viral idee?
Deel het met ons, wij houden van een uitdaging!

Viral marketing in 4 stappen

Slim en doordacht

Viral marketing vraagt een strakke strategie en een goed doordacht concept. Een korte en vlotte video wordt vaker bekeken. Ook een pakkende titel nodigt uit. De juiste omschrijving en trefwoorden zorgen ervoor dat de video goed vindbaar is. En misschien ten overvloede, zorg dat de video eenvoudig via diverse kanalen gedeeld kan worden.

Stap 1: Planning van jouw viral marketing

Planning is van cruciaal belang bij viral marketing. Wie wil je bijvoorbeeld bereiken? Wanneer je iedereen wilt bereiken, bereik je uiteindelijk niemand. Door heel specifiek één doelgroep te kiezen schiet je met scherp. Door de inhoud van jouw video af te stemmen op de passies, interesses of frustraties van deze (sociale) beïnvloeders wordt de kans groter dat jouw video viraal gaat. Hoe scherper jouw doel en doelgroep gekozen worden, hoe groter de kans op succes.
Natuurlijk kijken we ook naar jouw concurrentie, en hoe we het net even anders kunnen doen. Want hoe unieker je je profileert hoe beter.

Stap 2: Creatieve ontwikkeling van jouw viral 

Van idee tot strak doorontwikkeld script. Naast het begrijpen van jouw doelgroep en doelen moet er een aansprekend verhaal worden gemaakt. Hoe gaan we jouw doelgroep aanspreken? Wat is de trigger die we moeten zien te raken? En hoe verpakken we jouw boodschap hierin.

Stap 3: Productie van jouw viral marketing video

En dan is het tijd om jouw viral video  op te nemen. Het team van Quickworks beschikt over de modernste video technieken en weet precies hoe deze ingezet moeten worden. Van een eenvoudige studio shoot, filmen op locatie of een grootschalige stunt, niets is te gek. Deze beelden worden gemonteerd tot de perfecte video boodschap.

Stap 4: Zaaien en activeren van jouw viral marketing video

Jouw video is klaar om de wijde wereld in te gaan. Wij optimaliseren de video met de juiste beschrijving, titel en trefwoorden, voor een goede vindbaarheid. De video wordt op de juiste (sociale) kanalen geplaatst, aangepast aan het kanaal en de bijbehorende doelgroep. Daarna worden de resultaten nauwkeurig in de gaten gehouden en de KPI’s bewaakt.

Waarom QuickWorks

Input en brainstorm

Experts in storytelling

In-hous videoproductie

Optimaal gebruik van budget

One stop shop voor al jouw video's

De hele vijver of viral gaan in de juiste vissenkom?

'A numbers game' of...

Natuurlijk klinkt het gaaf om de hele wereld te bereiken met een virale video. Maar wellicht geeft jouw video al een het gewenste effect door 1.000 mensen te bereiken, dit is voor elk bedrijf anders. Aantallen zeggen in dit geval niet zoveel voor het beoogde effect. Je kunt tienduizenden mensen bereiken, maar als daarvan maar een klein percentage daadwerkelijk geïnteresseerd is in jouw product of dienst dan schiet je hier maar weinig mee op. Viral gaan onder de juiste doelgroep, dat geeft pas echt het gewenste effect.

Het blijft spannend

Sommige video’s gaan, compleet onverwacht, viral. Andere kunnen niet missen. Hoe goed de strategie, het script en de activatie ook is, viral gaan is niet altijd te sturen. Alles moet kloppen, tot in de kleinste details. En ook de locaties waar de video ingezet wordt, en het eventuele marketing budget spelen een rol.

Verras, maar blijf trouw

Belangrijke punten om rekening mee te houden zijn vooral of het verhaal, de inhoud van de video, relevant is en past bij de identiteit van het bedrijf. Een geforceerd verhaal zal nooit werken. Pas na genoeg vermaak heb je ‘toestemming’ om op comfortabele wijze jouw merkboodschap met de kijker te delen. Gebeurt dit te vroeg dan zal de kijker afhaken.

Eenduidige boodschap

De boodschap van een viral video is altijd simpel, probeer niet te veel te zeggen. En blijf altijd trouw aan jouw normen en waarden. Hoe dichter je bij jouw identiteit blijft, hoe authentieker jouw bedrijf over zal komen. En dat is precies waar mensen zich mee willen verbinden. Heb je een Viral idee? Deel het met ons en neem contact met ons op. Wij houden van een uitdaging!